Skip to main content

FAQ

In onze uitgebreide FAQ vindt u waarschijnlijk al de oplossing voor uw probleem

Algemene vragen

Een overzicht van de algemene vragen over Orthodontie.

Wat is Orthodontie?

Orthodontie houdt zich bezig met het optimaliseren van de stand van de tanden en kaken. Dit kan zijn omdat je hierdoor beter kunt kauwen, maar ook omdat je zelf niet tevreden bent met de stand van je tanden.

Wanneer een beugel?

Steeds meer kinderen en volwassenen vinden hun weg naar de orthodontist. Een orthodontische behandeling kan tegenwoordig in relatief korte tijd tot een best grote verandering leiden. '6 maanden beugels' bestaan niet, wel behandelingen die in 6-9 maanden effect hebben.

Behandelingen en tijdsduur
Bij de meeste orthodontische behandelingen worden vaste (slotjes) beugels gebruikt. Deze slotjes kunnen van metaal of van tandkleurig materiaal zijn. Voor de meeste gebitten is met deze methode binnen 12 tot 18 maanden een geweldige vooruitgang te boeken. Als er extra behandelingen nodig zijn, duurt een behandeling iets langer. Over het algemeen duurt een beugelbehandeling voor volwassenen niet meer dan 2 jaar. (bron: beugel.nl)

Moet je altijd alles gewisseld hebben?

Nee, het is niet altijd nodig dat je moet wachten tot alle tanden gewisseld zijn. Dit verschilt per beugel. Voor een vaste beugel is het vaak nodig dat alles - of bijna alles - is gewisseld. Maar meestal zal begonnen worden met een uitneembare beugel om de stand van de boven en onderkaak te corrigeren.

No questions yet.

Wat kost het?

Het is onmogelijk om vooraf precies te vertellen hoeveel een orthodontische behandeling zal gaan kosten. De kosten zijn erg afhankelijk van de behandelingsverloop en niet elke behandeling is hetzelfde. De globale kosten variëren ongeveer van €2500,- tot €3500,- euro. De kosten zullen echter niet in één keer in rekening worden gebracht. Daarnaast is het in sommige gevallen mogelijk de kosten te verhalen bij je zorgverzekering. op www.vergelijkmondzorg.nl kun je kijken welke verzekering het beste bij je past.

Doet het pijn?

Het plaatsen van een beugel doet geen pijn. Als de beugel eenmaal is geplaatst moet je wel een tijdje wennen. De eerste dagen kunnen tanden en kiezen gevoelig zijn tijdens het eten, het zal aanvoelen als spierpijn. Daarnaast kan de beugel vooral in het begin irritatieplekjes geven aan wangen en lippen, die over het algemeen weer vanzelf zullen verdwijnen.Om dit zoveel mogelijk te voorkomen zal er bij de plaatsing een was worden meegegeven. Echter pijn doet de niet, soms is het gewoon een beetje lastig.

Wat als ik mijn afspraak ben vergeten?

Als je een afspraak vergeten bent, moet je ons zo snel mogelijk bellen voor het maken van een nieuwe afspraak.

Als een afspraak vergeten wordt, hebben wij onnodig tijd voor jouw behandeling gereserveerd in ons programma. Tijd die we ook aan een andere patiënt hadden kunnen besteden.

Bij de 3e keer afwezig zonder bericht, niet tijdige afzegging of te laat komen zullen wij 30 euro in rekening brengen. Elke volgende afwezigheid zonder bericht, niet tijdige afzegging of te laat komen zal ook 30 euro in rekening gebracht worden.

Waar kan ik terecht met een compliment of klacht?

Compliment

Heeft u een compliment voor ons? Dat horen wij natuurlijk graag! Via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. kunt u uw compliment achterlaten. 

Suggesties voor verbetering?

Wij zien onszelf graag als een lerende organisatie. Heeft u suggesties voor het verbeteren van onze service of andere vragen? Wij horen graag van u via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Heeft u een klacht?

Het kan gebeuren dat u onverhoopt toch een klacht heeft over de behandeling of onze service. Als eerste stap vragen wij u uw ontevredenheid te melden aan uw behandelaar tijdens uw afspraak. De behandelaar krijgt dan de gelegenheid het probleem zo goed mogelijk met u op te lossen.

Komen u en uw behandelaar er samen niet uit? U kunt dit via een mail laten weten aan onze praktijkmanager via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De praktijkmanager zorgt ervoor dat de klacht wordt besproken met de juiste personen.

Onafhankelijk advies via TIP

Komt u er met de praktijkmanager niet uit? Dan kunt u altijd bellen met het TIP, Tandheelkundig Informatie Punt. Zij zijn telefonisch bereikbaar: 0900 202 5012 of kijk op hun website: https://www.allesoverhetgebit.nl/contact/. Deze partij geeft onafhankelijke informatie.

Klacht indien bij KNMT?

Heeft u het gevoel dat uw klacht toch niet naar tevredenheid is of kan worden opgelost? Dan kunt u een aanvraag voor klachtbemiddeling indienen bij de KNMT klachtenserviceNadat u klachtbemiddeling hebt aangevraagd, neemt een klachtenfunctionaris contact met zowel u als uw orthodontist op, met als doel om een geschikte oplossing te vinden. Het klachtenformulier vindt u op de website van KNMT: https://www.knmt.nl/voor-patienten/ontevreden-over-je-tandarts-dit-kun-je-doen